Alpy Retyckie 2014

Posted by Mikolaj (mikolaj_bielanski) on 11.09.2014
Góry >>

W sierpniu bieżącego roku udało mi się wraz z Rafałem Miklerem wyjechać w Alpy Retyckie. Podczas krótkiego pobytu zrobiliśmy drogę Gaiser – Lehmann (V+ TD, 1050 m) na północno – zachodnim filarze Pizzo Cengalo (3369 m) w czasie około 12 godzin. Weszliśmy w ścianę późno (około godziny 7:50) ze względu na nocny opad śniegu i idące za tym wątpliwości dotyczące zaśnieżenia filara oraz niepewność dotyczącą szansy na przejście szczeliny brzeżnej. Schemat wykazuje 28 wyciągów, my załoiliśmy filar w 20 -21 wyciągów (plus fragmenty z lotną asekuracją), dolna część drogi jest mokra i krucha, wymaga „kocich ruchów”. Cengalo wynagradza poranny stres litymi płytami w środkowej i górnej części filara, ponoć mają opinię jednych z piękniejszych w całych Alpach. W górnej części drogi na półkach zalegał śnieg, płyty były również lekko zalodzone – szczęśliwie droga omijała sopelki lodu. Końcowy fragment drogi to zaśnieżona grań (łatwy i wyśmienity mikst). Warto a nawet trzeba mieć ze sobą młotek oraz haki, my użyliśmy tego zestawu kilkakrotnie.

21/22.08.14 – wyjazd z Polski około północy.

22.08 -  przyjazd do Bondo o godz. 19.

23.08 -  wyjście pod ścianę w deszczu,  nocleg.

24.08 -  wyjście z namiotu około godz. 6. Godz. 7.50 -  wejście w ścianę, szczyt osiągnięty o godz. 19 50. Godz. 20:15 -  zejście do schroniska Gianetti na godz. 23:30.

25.08 -  godz. 11:30 wyjście ze schroniska, powrót na stronę szwajcarską przez dwie przełęcze (Porzellizzo i Trubinasca), około godz. 16 -  biwak Pedronii , 19:30 -  schronisko Sasc Fura. Deszcz i mgła.

26/27.08. - powrót do Polski.